Η προσέγγιση ενός παιδιού που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού με σκοπό τη διενέργεια εξετάσεων ρουτίνας απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή ,ευαισθησία και στρατηγική, καθώς τα παιδιά με αυτισμό συχνά έχουν διαφορετικές ανάγκες και αντιδράσεις στις συνθήκες του περιβάλλοντος και δυσκολία στο να αλληλεπιδρούν με το κοινωνικό σύνολο.
Είναι σημαντικό να ενημερώσουμε το παιδί εκ των προτέρων για τη διαδικασία εξέτασης με τρόπο κατανοητό για εκείνο χρησιμοποιώντας διάφορους τρόπους εξοικείωσης .
Στρατηγικές προσέγγισης
- Εκπαίδευση μέσω παιχνιδιού: Τα παιχνίδια και οι δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εξοικειώσουν το παιδί με την ιατρική διαδικασία όπως: παιχνίδια ρόλων , κοινωνικές ιστορίες.
- Αισθητηριακή προετοιμασία: Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού έχουν αυξημένη ή μειωμένη ευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα όπως π.χ φώτα , ήχοι και πιεστικές επαφές. Αυτές οι ευαισθησίες μπορούν να εξαλειφθούν με τους εξής τρόπους : χρήση ακουστικών για ανεπιθύμητους ήχους , φιλικό και ήρεμο περιβάλλον , αγαπημένα αντικείμενα ή υφάσματα.
- Γνωστοποίηση της διαδικασίας βήμα – βήμα : Δημιουργία πληροφοριών από εικόνες , οπτικά βοηθήματα , κοινωνικές ιστορίες που εξηγούμε τι πρόκειται να συμβεί κατά τη διάρκεια της εξέτασης και ποιοι θα είναι παρόντες.
- Χρησιμοποίηση ενισχύσεων και επιβραβεύσεων: Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού ανταποκρίνονται σε θετικές ενισχύσεις και συστήματα ανταμοιβών.
- Αυστηρό χρονοδιάγραμμα: Ο αυτισμός συνδέεται συχνά με την ανάγκη για ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα και γι` αυτό κάθε αλλαγή μπορεί να προκαλέσει άγχος και σύγχυση. Πρέπει λοιπόν να εξασφαλίσουμε ότι η ώρα της επίσκεψης και η διάρκεια της είναι όσο το δυνατόν πιο σαφής και προκαθορισμένη.
- Στρατηγικές επικοινωνίες :Αν το παιδί έχει δυσκολίες στην επικοινωνία μπορεί να χρησιμοποιηθούν διάφορα οπτικά βοηθήματα.
- Στρατηγικές καταπολέμησης άγχους: Αν το παιδί εκδηλώνει άγχος ή ανησυχία πριν ή κατά τη διάρκεια των εξετάσεων υπάρχουν κάποιες στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν όπως π.χ αναπνοές και χαλάρωση , αγκαλιές και φυσική παρουσία.
- Αξιολόγηση με επαγγελματίες υγείας :Απαιτείται η συνεργασία με το προσωπικό υγείας,αν το παιδί έχει συγκεκριμένες ανάγκες ή απαιτείται ειδική φροντίδα κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Οι επαγγελματίες υγείας θα πρέπει να είναι ενημερωμένοι εκ των προτέρων , ώστε αν χρειαστεί να κάνουν κάποιες προσαρμογές ,για να εξασφαλίσουν ότι η εξέταση θα είναι όσο το δυνατόν λιγότερη αγχωτική για το παιδί.
Η προσέγγιση που θα ακολουθήσει ο επαγγελματίας υγείας εξαρτάται από τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε παιδιού ,την ηλικία αλλά τι πιο σημαντικό είναι το ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Blake, K.E., 2010. Spectrum disorders: A new generation of complex patients. The Pennsylvania Nurse. 65, p.9-15.
Brown, A. B., & Elder, J. H., 2014. Communication in autism spectrum disorder: a guide for pediatric nurses. Pediatric Nursing. 40(5), p.219-225.
McIntosh et al., 2016. Nurses Identify Education and Communication Among Professionals as Essential in Serving ASD Children. NASN SchoolNurse. 31(3), p.164-169.
Μπέτση Παναγιώτα
Νοσηλεύτρια