Ο αυτισμός και οι μαθησιακές δυσκολίες είναι δύο καταστάσεις που συχνά συνυπάρχουν , αλλά έχουν διαφορετικές αιτίες και χαρακτηριστικά.
Ο αυτισμός είναι μία διαταραχή που επηρεάζει την κοινωνική αλληλεπίδραση , την επικοινωνία και την συμπεριφορά του ατόμου.
Οι μαθησιακές δυσκολίες αναφέρονται σε προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα άτομο στη μάθηση , κυρίως στην ανάγνωση , στην γραφή , τα μαθηματικά ή την συγκέντρωση.
Κοινά χαρακτηριστικά είναι η δυσκολία στην επικοινωνία , στην γλωσσική ανάπτυξη , στην κοινωνική αλληλεπίδραση, καθώς και στην διαχείριση του άγχους και των συναισθημάτων:
- Δυσκολία στην κοινωνική επικοινωνία : τα παιδιά με αυτισμό συχνά δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν τα λεκτικά και λεκτικά επικοινωνιακά μέσα, όπως την βλεμματική επαφή , τις εκφράσεις του προσώπου και τις χειρονομίες.
- Αναπτυξιακή καθυστέρηση της γλώσσας : Τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να εμφανίζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου ή να μην αναπτύξουν καθόλου λόγο. Ανάλογα με το στο στάδιο του αυτισμού , μπορεί να εμφανίζουν περιορισμένο λεξιλόγιο, δυσκολία στην χρήση σύνθετων προτάσεων και δυσκολία στην κατανόηση των σύνθετων εννοιών.
- Περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές: αυτά τα χαρακτηριστικά συχνά επηρεάζουν την μαθησιακή τους εξέλιξη και την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον.
Στόχοι της λογοθεραπευτικής παρέμβασης
- Βελτίωση της επικοινωνίας : στόχος της λογοθεραπείαςείναι η ανάπτυξη της λειτουργικής επικοινωνίας , είτε μέσω του προφορικού λόγου, είτε μέσω εικόνων (PECS) ή μέσω τεχνολογικών εργαλείων (όπως ηλεκτρονικές συσκευές .
- Αποκατάσταση των γλωσσικών δυσκολιών : Η λογοθεραπεία βοηθά στην ενίσχυση του λεξιλογίου , της γραμματικής και της σύνταξης ώστε το παιδί να μπορεί να χρησιμοποιεί τον λόγο για να εκφράσει τις ανάγκες και τα συναισθήματά του.
- Εκπαίδευση στις κοινωνικές δεξιότητες: Η λογοθεραπεία μπορεί να ενσωματώνει κοινωνικές ιστορίες και παιχνίδια ρόλων προκειμένου το παιδί να κατανοήσει καλύτερα τις κοινωνικές καταστάσεις και να μάθει να αλληλοεπιδρά με τους άλλους .
Συμπερασματικά : Η λογοθεραπευτική παρέμβαση είναι σημαντική για την βελτίωση της επικοινωνίας και της γλωσσικής ανάπτυξης . Η εξατομικευμένη προσέγγιση , η χρήση τεχνικών όπως το PECS και η εκπαίδευσηστις κοινωνικές δεξιότητες είναι θεμελιώδη εργαλεία για την υποστήριξη των παιδιών με αυτισμό και την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.
Βιβλιογραφία: Διερεύνηση των γλωσσικών ελλειμμάτων σε μαθητές με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού – ΙΚΕΕ / ΑριστοτελειοΠανεπιστημιοΘεσσαλονικης – Βιβλιοθήκη,Ενσυναίσθηση και ηθική κρίση σε παιδιά σχολικής ηλικίας με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής υπερκινητικότητας και μαθησιακές δυσκολίες: ο ρόλος του στρες,ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Τσούλου Ζωή
Λογοθεραπεύτρια