Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος και οι ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών) συνδυάζονται με θετικά αποτελέσματα στην εκπαίδευση, καθώς η τεχνολογία προσφέρει εξαιρετικές δυνατότητες για τη διδασκαλία και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών. Οι υπολογιστές, με τα κατάλληλα προγράμματα και λογισμικά, δημιουργούν ένα υποστηρικτικό και εξατομικευμένο περιβάλλον μάθησης, το οποίο μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση των ικανοτήτων τους.
Τα κυριότερα οφέλη της χρήσης ΤΠΕ για μαθητές με ΔΑΦ (Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος) περιλαμβάνουν:
- Διαμόρφωση οριοθετημένων και προβλέψιμων συνθηκών.
- Περιορισμό των αισθητηριακών ερεθισμάτων, επιτρέποντας στους μαθητές να συγκεντρωθούν καλύτερα.
- Δυνατότητα άμεσης ανάδρασης, θετικής ενίσχυσης για σωστές και λανθασμένες απαντήσεις.
- Μη λεκτική ή λεκτική έκφραση με τρόπο που μπορεί να είναι λιγότερο στρεσογόνος για τον μαθητή σε σχέση με την ανθρώπινη αλληλεπίδραση.
- Δυνατότητα επανάληψης και εμπέδωσης της διδασκόμενης ύλης με τρόπο προσαρμοσμένο στις ανάγκες του μαθητή.
- Ευκολία χρήσης και εξατομικευμένη διδασκαλία.
Η δυνατότητα των μαθητών να αλληλεπιδρούν με υπολογιστές σε ασφαλές περιβάλλον τους βοηθά να εργάζονται με το δικό τους ρυθμό, αποφεύγοντας άγχη που μπορεί να δημιουργηθούν σε παραδοσιακές συνθήκες διδασκαλίας. Ειδικά για τα άτομα με ΔΑΦ, τα συστήματα ΤΠΕ επιτρέπουν τη συγκέντρωσή τους σε συγκεκριμένα αντικείμενα ή δραστηριότητες, δημιουργώντας έναν πιο ήρεμο και οργανωμένο τρόπο εκμάθησης.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να πραγματοποιούνται κατάλληλες προσαρμογές στους υπολογιστές για να καλύψουν τις ατομικές ανάγκες των μαθητών. Αυτό περιλαμβάνει ρυθμίσεις στον ήχο, την οθόνη ή την εισαγωγή εναλλακτικών συσκευών, όπως μεγαλύτερους δείκτες ή εξωτερικούς διακόπτες. Η εκπαίδευση με τη χρήση αυτών των εργαλείων απαιτεί από τους δασκάλους να προσαρμόσουν το υλικό τους, επιλέγοντας δραστηριότητες που συνδέουν την πραγματική ζωή με το ψηφιακό περιβάλλον.
Επιπλέον, οι οπτικοποιημένες οδηγίες, όπως πίνακες ή βιβλία, είναι πολύ χρήσιμες για να βοηθήσουν τους μαθητές να κατανοήσουν τη λειτουργία των υπολογιστών και να παρακολουθούν τις δραστηριότητες βήμα προς βήμα. Οι δραστηριότητες πρέπει να είναι ενδιαφέρουσες και να ενθαρρύνουν τη γενίκευση των γνώσεων σε πραγματικές καταστάσεις.
Κατσούδα Έλενα
Κοινωνική Λειτουργός