Ο όρος Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) αποτελεί μια ετερογενή ομάδα νευροαναπτυξιακών διαταραχών που χαρακτηρίζεται από επίμονες δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία, περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη κατηγοριοποίηση που αφορά ένα ευρύ φάσμα προκλήσεων και συνδρόμων που ολιστικά συνθέτουν το αυτιστικό φάσμα.Ο όρος «διάχυτες» αναφέρεται στην σφαιρική επίδραση της διαταραχής στην εξέλιξη του ατόμου,ο όρος «αναπτυξιακές» στη χρονική εμφάνιση που συντελείται εντός της αναπτυξιακής φάσης του ατόμου και ο όρος διαταραχές στην απόκλιση από τα αναμενόμενα τυπικά ορόσημα.
Βάσει του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας αποτελεί συχνό φαινόμενο στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος να συνυπάρχουν δυο διαταραχές παράλληλα που αναφέρονται ως συννοσηρότητα. Πολύ συχνά, συναντάται να συνυπάρχει με τη νοητική υστέρηση, την ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματική Προσοχής – Υπερκινητικότητα), τις αγχώδεις διαταραχές ή κάποιες εγκεφαλικές παθολογίες. Σύμφωνα με έρευνες η διαταραχή με τη συχνότερη συνύπαρξη σε παιδιά με αυτισμό, αποτελεί η ΔΕΠ-Υ που χαρακτηρίζεται από υπερκινητικότητα, παρορμητικότητα και διάσπαση προσοχής.
Προκειμένου να τεθεί διάγνωση αυτισμού απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση με πληθώρα παρατηρήσεων από ειδικούς που εμπλέκονται με το παιδί και την ανάπτυξη του. Πιο αναλυτικά,
- Κλινική αξιολόγηση: Εκτιμήσεις – αξιολογήσεις από τις ειδικότητες που εκτιμούν τα αναπτυξιακά ορόσημα, όπως παιδιάτρους, αναπτυξιολόγους και παιδοψυχιάτρους.
- Κλινική παρατήρηση: Εκτίμηση για το πως αλληλεπιδρά, συμπεριφέρεται και επικοινωνεί το παιδί σε διαφορετικές συνθήκες.
- Ιστορικό: Λήψη αναλυτικού ιατρικού – κοινωνικού – αναπτυξιακού ιστορικού με τους γονείς – φροντιστές του παιδιού.
Η ολιστική προσέγγιση είναι ικανή να εξασφαλίσει μια σαφή εικόνα και να οδηγήσει σε μια ακριβή διάγνωση που θα θέσει και το θεραπευτικό πλάνο βάσει του προφίλ κάθε παιδιού. Η έγκαιρη και εντατική πρώιμη παρέμβαση έχει αποδειχθεί άκρως αναγκαία και αποτελεσματική για τα παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, στην ποιότητα της ζωής τους και στην ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο.
ΗΛΙΑΝΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
ΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ, ΕΦΗΒΩΝ ΚΑΙ ΝΕΑΡΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ