Ο νοσηλευτής αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά μέρη του συστήματος υγείας. Οι νοσηλευτές είναι οι επαγγελματίες Υγείαςπου έρχονται πρώτοι σε επαφή με το πρόβλημα των ασθενών και ακολουθούν τους ασθενείς μέχρι την αποκατάσταση τους.
Αυτό σημαίνει ότι οι νοσηλευτές παίζουν σημαντικό ρόλο στη φροντίδα των ασθενών αλλά και σε όλα τα πεδία του συστήματος υγείας.
Νοσηλευτικό Ιστορικό
Ο νοσηλευτής ως επαγγελματίας υγείας , μπορεί να προσεγγίσει τους γονείς και να συνεργαστεί μαζί τους από την λήψη του νοσηλευτικού ιστορικού. Οι πρώτεςερωτήσεις που θέτει στους γονείς έχουν σχέση με το δεκτικό- εκφραστικό λεξιλόγιο αλλά και με τον τρόπο που επικοινωνεί με το περιβάλλον του το παιδί . Με αυτό τον τρόπο ο νοσηλευτής θα είναι έτοιμος να προσεγγίσει σωστά το παιδί και να ξεκινήσει τη διαγνωστική διαδικασία.
Διάγνωση
Η διάγνωση των Διαταραχών του Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) είναι μια πολύπλοκη διαδικασία κατά την οποία απαιτείται η εμπλοκή επαγγελματιών με διάφορες ειδικότητες. Η διαδικασία της διάγνωσης γίνεται σε κέντρα υπηρεσιών υγείας , στις οποίες εργάζονται και νοσηλευτές. Ο νοσηλευτής είναι ο επαγγελματίας υγείας ο οποίος έρχεται σε άμεση επαφή με παιδιά και εφήβους με αυτιστικά χαρακτηριστικά. Για το σκοπό αυτό, ο νοσηλευτής είναι απαραίτητο να κατέχει το κατάλληλο γνωστικό υπόβαθρo ώστε να μπορέσει ναεντοπίσει με ευκολία , τα χαρακτηριστικά ενός παιδιού ή εφήβου με στοιχεία αυτισμού.
Η γνώση των νοσηλευτών σχετικά με τον αυτισμό βοηθά κατά πολύ τη διαδικασία της διάγνωσης,αλλά και τον τρόπο διαχείρισης των παιδιών ή εφήβων που παρουσιάζουν αυτιστικά χαρακτηριστικά.
Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της διαγνωστικής διαδικασίας ο νοσηλευτής ασχολείται με την εξέταση των σωματικών χαρακτηριστικών των παιδιών ή των εφήβων . Για το λόγο αυτo είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει ότι η διαδικασία αξιολόγησης σε παιδιά με αυτισμό , έχει πιο μεγάλη διάρκεια σε σχέση με την αξιολόγηση των παιδιών με τυπική ανάπτυξη. Η πρώτη προσέγγιση του νοσηλευτή με το παιδί ή τον έφηβο με ΔΑΦ , είναι πολύ σημαντική για την πορεία της διάγνωσης. Είναι αναγκαίο να παρέχει στο παιδί τον απαραίτητο χρόνο να επεξεργαστεί τις πληροφορίες που δέχεται , να εκφράσει τις ανησυχίες του ή τις απορίες του. Αυτό θα βοηθήσει ώστε το παιδί να νιώσει ότι γίνεται αποδεκτό από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται και να ηρεμήσει. Σε αυτό το πλαίσιο ο νοσηλευτής έχει υποστηρικτικό ρόλο στο παιδί , βοηθώντας το να αποβάλλει το άγχος και να χαλαρώσει .
Θεραπεία
Η θεραπεία των παιδιών ή των εφήβων που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού είναι μια διαδικασία που ξεκινά αμέσως μετά τη λήψη της επίσημης διάγνωσης. Η διάγνωση γίνεται από παιδοψυχίατρο ή αναπτυξιολόγο. Ο ρόλος του νοσηλευτή στη θεραπεία των παιδιών ή των εφήβων με αυτισμό επεκτείνεται και στην εφαρμογή της εξατομικευμένης θεραπευτικής παρέμβασης. Ως μέλος της διεπιστημονικήςθεραπευτικήςομάδας ο νοσηλευτήςπρέπεινα είναι παρόν κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού της εξατομικευμένης παρέμβασης . Πιο συγκεκριμένα ο ρόλος του,κατά την σύνταξη του θεραπευτικού πλάνου αφορά τη διατροφή , τη σωματική άσκηση και την αυτοεξυπηρέτηση του παιδιού ή του εφήβου κατά την εκτέλεση των καθημερινών του δραστηριοτήτων , δίνοντας έμφαση στις στερεοτυπικές συμπεριφορές και στα ενδιαφέροντα που παρουσιάζει.
Επιπρόσθεταο νοσηλευτής έχει ενεργητικό ρόλο στη θεραπεία των παιδιών και των εφήβων με αυτισμό , όταν αυτή πραγματοποιείται μέσα από την εφαρμογή φαρμακευτικών παρεμβάσεων. Στο πλαίσιο της θεραπείας των παιδιών ή των εφήβων με αυτισμό δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στη συννοσηρότητα ( άλλες διαταραχές που συνυπάρχουν με τη ΔΑΦ).
Νοσηλευτική φροντίδα
Η νοσηλευτική φροντίδα που παρέχεται χρειάζεται να προσαρμοστεί στα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του ατόμου που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού. Ο νοσηλευτής οφείλεινα δώσει προσοχή στην επικοινωνία , να παρατηρεί τις μη λεκτικές εκφράσεις του παιδιού και να προσπαθήσει να του αποβάλλει το άγχος που τυχόν βιώνει . Σημαντικό σημείο της νοσηλευτικής φροντίδας των παιδιών ή των εφήβων με αυτισμό είναι η διερεύνηση του πόνου και η ανακούφιση από αυτόν. Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού , είναι πολύ πιθανό να μην έχουν αναπτύξει τη λεκτική επικοινωνία με αποτέλεσμα να μη μπορούν να περιγράψουν τον πόνο ή την ένταση αυτού. Ο νοσηλευτής λοιπόν πρέπει να βρει τον τρόπο να επικοινωνήσει μη λεκτικά με το παιδί , έτσι ώστε να μπορέσει να κατανοήσει το επίπεδο του πόνου του . Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από εικόνες ή σκίτσα που υποδηλώνουν τον πόνο σε συγκεκριμένες περιοχές του σώματος.
Αξίζει να αναφερθείότι στο πλαίσιο του αυτισμού παρατηρείται το φαινόμενο της διατροφικής επιλεκτικότητας το οποίο αφορά προτιμήσεις του παιδιού με συγκεκριμένα φαγητά .Κάποιες αισθητηριακές δυσκολίες των παιδιών ή των εφήβων με αυτισμόοδηγούν στη διατροφική επιλεκτικότητα, καθώς είναι πιθανό να ενοχλούνται από την υφή ,τη γεύση ή την οσμή συγκεκριμένων φαγητών.
Συνοψίζοντας οι νοσηλευτές εμπλέκονται όλο και περισσότερο σε κλινικές διαδικασίες παρέχοντας υποστήριξη στους ασθενείς. Ο διευρυμένος ρόλος των νοσηλευτών αφορά και στην περίπτωση του αυτισμού. Οι νοσηλευτές αποτελούν μέλη διεπιστημονικών ομάδων με αποτέλεσμα να παρέχουν φροντίδα στα παιδιά και τους εφήβους με αυτισμό
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Wallis, K. E., &Smith, S. M., 2008. School health developmental screening in pediatricprimary care: the role of nurses. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. 13(2), p.130-134.
Will et al., 2013. Self-perceived autism competency ofprimary care nurse practitioners. TheJournalfor NursePractitioners.9(6),p.350-355.
Vaz, I., 2010. Improving the management of children with learning disability and autismspectrum disorder when they attend hospital. Child: Care. Health and Development. 36(6),p.753-755.
Pinto-Martin et al., 2005. The role of nurses in screening for autistic spectrum disorder inpediatric primarycare.JournalofPediatric Nursing.20(3),p.163-169.
McIntosh et al., 2019. Practical Considerations for School Nurses in Improving the NutritionofChildrenWithAutismSpectrumDisorder.NASNSchoolNurse,p.297-302.
Jolly, A., 2015. Handle with Care: Top Ten Tips a Nurse Should Know Before Caring For aHospitalized ChildwithAutismSpectrumDisorder.Pediatricnursing.41(1),p.11-22.
Μπέτση Παναγιώτα
Νοσηλεύτρια