Καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, οι ιώσεις αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους. Για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, μια απλή ίωση μπορεί να φέρει μεγαλύτερη αναστάτωση σε σχέση με ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης. Αυτό οφείλεται τόσο σε βιολογικούς όσο και σε συμπεριφορικούς παράγοντες. Η κατάλληλη προετοιμασία και αντιμετώπιση μπορούν να κάνουν τη διαφορά για την οικογένεια και το παιδί.
διαιτερότητες στα Παιδιά με Αυτισμό Κατά τη Διάρκεια μιας ίωσης
Τα παιδιά με ΔΑΦ ενδέχεται:
- Να μην μπορούν να εκφράσουν τον πόνο ή τη δυσφορία τους λεκτικά.
- Να παρουσιάζουν αλλαγές στη συμπεριφορά (ευερεθιστότητα, απομόνωση, αυτοτραυματισμούς) ως ένδειξη ασθένειας.
- Να αντιδρούν έντονα σε αισθητηριακά ερεθίσματα, όπως η γεύση φαρμάκων ή η υφή φαγητών όταν είναι άρρωστα.
- Να δυσκολεύονται να ανεχθούν ιατρικές διαδικασίες, όπως θερμομέτρηση, λήψη φαρμάκων, επίσκεψη σε γιατρό.
- Να έχουν αυξημένο άγχος όταν διαταράσσεται η καθημερινή τους ρουτίνα.
Προληπτικά Μέτρα Προσαρμοσμένα στις Ανάγκες του Παιδιού
- Δημιουργία ρουτίνας υγιεινής με εικονίδια ή πίνακες (π.χ. πλύσιμο χεριών, χρήση χαρτομάντηλου).
- Κοινωνικές ιστορίες ή εικονογραφημένα βιβλιαράκια για την εξήγηση της ασθένειας και των φαρμάκων.
- Εκπαίδευση στο σπίτι και στο σχολείο σχετικά με τον τρόπο που το παιδί εκφράζει τη δυσφορία του.
- Αποφυγή υπερδιέγερσης όταν το παιδί είναι άρρωστο (χαμηλό φως, ήσυχο περιβάλλον).
- Καλή επικοινωνία με το σχολείο για να αναγνωρίζουν τα πρώτα σημάδια αδιαθεσίας.
Αντιμετώπιση Όταν το Παιδί Αρρωστήσει
- 1.Εντοπισμός Συμπτωμάτων
- Παρατήρηση για μη λεκτικά σημάδια πόνου ή δυσφορίας (π.χ. κρατάει το αυτί του, κοιλιά του, απομονώνεται, δεν τρώει).
- Χρήση εργαλείων επικοινωνίας όπως PECS ή AAC συσκευές για να δείξει πού πονάει.
- Καταγραφή της συμπεριφοράς για να εντοπιστούν μοτίβα.
- Χορήγηση Φαρμάκων
- Δοκιμή διαφορετικών μορφών φαρμάκων (σιρόπι, δισκία, διαλυόμενα).
- Αν το παιδί έχει αισθητηριακές ευαισθησίες, μπορεί να βοηθήσει η ανάμιξη του φαρμάκου με επιτρεπτό φαγητό (π.χ. γιαούρτι).
- Σταθερή ρουτίνα λήψης με οπτική υποστήριξη (ρολόι, κάρτες).
- Επιβράβευση μετά τη λήψη του φαρμάκου.
- Επίσκεψη σε Γιατρό
- Προετοιμασία με κοινωνική ιστορία για το τι θα γίνει στον γιατρό.
- Ενημέρωση του γιατρού για τη διάγνωση αυτισμού, τις ευαισθησίες και τις προτιμήσεις του παιδιού.
- Χρήση ακουστικών αν ενοχλείται από ήχους.
- Παρουσία αγαπημένου αντικειμένου για ασφάλεια (π.χ. κουβερτούλα, παιχνίδι).
- Διατροφή και Ενυδάτωση
- Τα παιδιά με αυτισμό συχνά έχουν επιλεκτικότητα στο φαγητό. Όταν είναι άρρωστα, αυτό μπορεί να ενταθεί.
- Χρήση των «ασφαλών» τροφών που προτιμά το παιδί, ενισχυμένες με υγρά (π.χ. ζωμός, φυσικός χυμός).
- Ειδικά καλαμάκια, ποτήρια ή σκεύη που βοηθούν στην αποδοχή υγρών.
Συνεργασία με Ειδικούς
- Ο παιδίατρος, ο εργοθεραπευτής, ο λογοθεραπευτής και ο ειδικός εκπαιδευτικός μπορούν να βοηθήσουν με συμβουλές προσαρμοσμένες στο προφίλ του παιδιού.
- Δημιουργία εξατομικευμένου «σχεδίου φροντίδας σε ασθένεια», ειδικά σε παιδιά που νοσούν συχνά.
Συμπέρασμα
Οι εποχικές ιώσεις μπορεί να προκαλέσουν επιπλέον προκλήσεις στα παιδιά με αυτισμό, όχι μόνο λόγω των συμπτωμάτων αλλά και λόγω της αλλαγής στην καθημερινότητά τους. Με σωστή προετοιμασία, κατανόηση και εξατομικευμένη προσέγγιση, οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να νιώσει ασφάλεια και να αναρρώσει με τον λιγότερο δυνατό στρες. Η φροντίδα ενός παιδιού με αυτισμό που περνά μια ίωση απαιτεί ευελιξία, υπομονή και, πάνω απ’ όλα, σεβασμό στις μοναδικές του ανάγκες.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Sleep Disordered Breathing in Children with Autism Spectrum Disorder: An InDepth Review of Correlations and Complexities.
- Environmental Influences on Individuals with Autistic Spectrum Disorders with Special Emphasis on Seasonality: An Overview.
Μπέτση Παναγιώτα
Νοσηλεύτρια