Personal Info

Billing Details

Για να πραγματοποιήσετε τη Δωρεά σας στο Σωματείο «Ίκελος», ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:

  1. Κάντε την κατάθεση της δωρεάς σας στον τραπεζικό μας λογαριασμό ( IBAN: GR1702602470000530201273260 ) στην Τράπεζα (EUROBANK) γράφοντας το ονοματεπώνυμο σας στην αιτιολογία συμπληρωματικά με την λέξη «ΔΩΡΕΑ».
  2. Στείλτε το καταθετήριο σας με email στο: info@somateio-ikelos.gr και θα σας απαντήσουμε για επιπεβαίωση.
  3. Μπορείτε να μας καλέσετε κι εσείς στα τηλέφωνα επικοινωνίας μας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση ή αν έχετε τυχόν απορίες.

 

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΙΚΕΛΟΣ
Διεύθυνση: Κορίνθου 270-2, Τ.Κ. 26221, Πάτρα, Ν. Αχαΐας
Τηλ.: 2616 007918
Email: info@somateio-ikelos.gr

 

Εκτιμούμε ιδιαίτερα την προσφορά σας και σας ευχαριστούμε θερμά που υποστηρίζετε ενεργά τον σκοπό μας!

Μόλις δούμε την Δωρεά σας θα σας αποστείλουμε το αποδεικτικό της κατάθεσης σας.
Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για οποιαδήποτε διευκρίνηση.

Ευχαριστούμε!

Donation Total: €100,00

Αυτισμός: Κατηγορίες του Φάσματος και Πρακτικές Οδηγίες για Γονείς

Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει τη συμπεριφορά, την επικοινωνία και την κοινωνικότητα των ατόμων που διαγιγνώσκονται με αυτήν. Ο όρος «αυτιστικό φάσμα» αναφέρεται σε μια ευρεία γκάμα συμπτωμάτων και ενδείξεων που μπορεί να εκδηλώνονται σε διαφορετικά επίπεδα έντασης και λειτουργικότητας. Η κατανόηση αυτών των διαφορών και η αναγνώριση των επιμέρους κατηγοριών του αυτιστικού φάσματος είναι σημαντική για τους γονείς, καθώς βοηθά στην προσαρμογή των στρατηγικών παρέμβασης και στην καλύτερη υποστήριξη των παιδιών τους.

Ως ψυχολόγοι στο Κέντρο Ημέρας Παιδιών, Εφήβων και Νέων Ενηλίκων με Αυτιστικές Διαταραχές «ΙΚΕΛΟΣ», παρέχουμε πολύτιμη βοήθεια στις οικογένειες που έχουν παιδί με αυτισμό. Σε αυτό το άρθρο, θα αναλύσουμε τις διαφορές μεταξύ των κατηγοριών του αυτιστικού φάσματος και θα εξηγήσουμε πώς οι γονείς μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες του παιδιού τους, προκειμένου να το υποστηρίξουν αποτελεσματικά.

Ο Αυτισμός και τα Επίπεδα Λειτουργικότητας

Ο αυτισμός θεωρείται πλέον μια «διαταραχή του αυτιστικού φάσματος» (Autism Spectrum Disorder – ASD) και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα συμπτωμάτων, που κυμαίνονται από ήπιες έως σοβαρές μορφές. Οι ενδείξεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αυτισμό μπορεί να ποικίλουν από άτομο σε άτομο και να εκδηλώνονται με διαφορετική ένταση. Στο αυτιστικό φάσμα, συνήθως υπάρχουν τρεις βασικές κατηγορίες:

  1. Αυτισμός (Ολιστικός Αυτισμός)
  2. Μέτριος Αυτισμός
  3. Ήπιος Αυτισμός (Σύνδρομο Asperger)

Ας δούμε αναλυτικά κάθε κατηγορία:

  1. Σοβαρός Αυτισμός (Ολιστικός Αυτισμός)

Ο κλασικός αυτισμός χαρακτηρίζεται από σημαντικές δυσκολίες στην επικοινωνία, τη συναισθηματική αλληλεπίδραση και τη συμπεριφορά. Τα άτομα με κλασικό αυτισμό συχνά δεν επικοινωνούν λεκτικά και ενδέχεται να μην μπορούν να εκφράσουν τις ανάγκες τους ή να κατανοήσουν τις εκφράσεις και τις συναισθηματικές ανάγκες των άλλων. Οι συμπεριφορές τους μπορεί να είναι περιορισμένες και επαναλαμβανόμενες, όπως η συνεχής επανάληψη μιας δραστηριότητας ή του ίδιου μοτίβου συμπεριφοράς.

Παράδειγμα: Ο Γιώργος, ηλικίας 6 ετών, εμφανίζει σοβαρές δυσκολίες στη γλωσσική ανάπτυξη και δεν μπορεί να επικοινωνήσει με λόγια ή να αναγνωρίσει τα συναισθήματα των άλλων. Όταν είναι αναστατωμένος, μπορεί να εκδηλώσει επιθετικές συμπεριφορές ή να κλαίει επίμονα. Η κοινωνική του ανάπτυξη είναι περιορισμένη και επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό η ικανότητά του να αλληλεπιδρά με τους άλλους.

Στρατηγικές Παρέμβασης: Για παιδιά με σοβαρό αυτισμό, η υποστήριξη μέσω ειδικών θεραπευτικών προγραμμάτων είναι απαραίτητη. Συχνά χρησιμοποιούνται θεραπείες όπως η Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ABA), η λογοθεραπεία και η εργοθεραπεία, προκειμένου να αναπτυχθούν βασικές κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες.

  1. Μέτριος Αυτισμός

Τα άτομα με μέτριο αυτισμό παρουσιάζουν επίσης περιορισμένες κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, αλλά συχνά μπορούν να εκφράσουν τις βασικές τους ανάγκες και να κατανοήσουν ορισμένες κοινωνικές καταστάσεις. Ωστόσο, ενδέχεται να έχουν δυσκολία στην ανάπτυξη και διατήρηση φιλικών σχέσεων, ενώ οι συμπεριφορές τους μπορεί να είναι επαναλαμβανόμενες και περιορισμένες.

Παράδειγμα: Η Μαρία, ηλικίας 10 ετών, μπορεί να μιλήσει, αλλά η επικοινωνία της είναι περιορισμένη και συχνά εκφράζει τις ανάγκες της με τρόπο που δεν είναι πάντα κατανοητός. Αν και μπορεί να δημιουργήσει σχέσεις με τα άλλα παιδιά, προτιμά συνήθως να παίζει μόνη της ή να επαναλαμβάνει τις ίδιες δραστηριότητες.

Στρατηγικές Παρέμβασης: Για παιδιά με μέτριο αυτισμό, οι στρατηγικές που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της επικοινωνίας και της κοινωνικότητας είναι σημαντικές. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση εναλλακτικών μέσων επικοινωνίας (π.χ. εικονικές εικόνες), προγράμματα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων και ενίσχυση της αυτοεκτίμησης μέσω θετικών ενισχύσεων.

  1. Ήπιος Αυτισμός (Σύνδρομο Asperger)

Τα παιδιά με ήπιο αυτισμό ή Σύνδρομο Asperger μπορεί να μην εμφανίζουν σημαντικές καθυστερήσεις στη γλωσσική τους ανάπτυξη και έχουν συνήθως καλύτερες ικανότητες στην επικοινωνία και την κατανόηση των κοινωνικών καταστάσεων. Ωστόσο, ενδέχεται να έχουν δυσκολίες στο να κατανοήσουν τις κοινωνικές σχέσεις ή να προσαρμοστούν σε κοινωνικά πρότυπα.

Παράδειγμα: Ο Ανδρέας, ηλικίας 12 ετών, είναι εξαιρετικά ευφυής και έχει καλή γλωσσική ανάπτυξη, αλλά δυσκολεύεται να κατανοήσει τις κοινωνικές συμβάσεις, όπως τη σημασία της συναισθηματικής απόστασης ή της επικοινωνίας μέσω υπονοούμενων. Η συναισθηματική του απόκριση είναι συχνά ακατάλληλη για τις κοινωνικές περιστάσεις.

Στρατηγικές Παρέμβασης: Για παιδιά με ήπιο αυτισμό, οι στρατηγικές παρέμβασης επικεντρώνονται κυρίως στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και τη βελτίωση της συναισθηματικής αντίληψης. Εκπαιδευτικά προγράμματα που ενισχύουν την κατανόηση των κοινωνικών κανόνων, τη συναισθηματική νοημοσύνη και την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης είναι ιδιαίτερα χρήσιμα.

 

Ο Ρόλος των Γονέων: Υποστήριξη και Στρατηγικές για το Παιδί

Η εμπλοκή των γονέων είναι κρίσιμη για την πρόοδο του παιδιού με αυτισμό. Είναι σημαντικό οι γονείς να κατανοήσουν πλήρως τις ανάγκες του παιδιού τους και να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους ανάλογα με το επίπεδο λειτουργικότητας του παιδιού τους. Η συνεργασία με ειδικούς, η εκπαίδευση μέσω προγραμμάτων, καθώς και η συμμετοχή σε ομάδες γονέων είναι επίσης αναγκαία για τη δημιουργία μιας υποστηρικτικής ατμόσφαιρας για το παιδί.

Παράδειγμα: Οι γονείς του Γιώργου, του 6χρονου παιδιού με σοβαρό αυτισμό, λαμβάνουν υποστήριξη από το Κέντρο Ημέρας «ΙΚΕΛΟΣ» για την κατανόηση και εφαρμογή στρατηγικών επικοινωνίας και συμπεριφοράς. Μέσω αυτής της υποστήριξης, η οικογένεια έχει αναπτύξει τρόπους να επικοινωνεί πιο αποτελεσματικά με τον Γιώργο και να διαχειρίζεται τις προκλήσεις της καθημερινότητας.

Συμπεράσματα

Ο αυτισμός είναι ένα φάσμα και κάθε παιδί με αυτιστική διαταραχή είναι μοναδικό. Η κατανόηση των επιμέρους κατηγοριών του αυτιστικού φάσματος και η αναγνώριση των αναγκών του παιδιού είναι ζωτικής σημασίας για την υποστήριξή του. Η εντατική συνεργασία με το προσωπικό του Κέντρου Ημέρας «ΙΚΕΛΟΣ» και άλλους επαγγελματίες μπορεί να βοηθήσει τους γονείς να αναπτύξουν εξατομικευμένες στρατηγικές για την υποστήριξη του παιδιού τους και να διασφαλίσουν την καλύτερη ποιότητα ζωής για το παιδί τους.

Βιβλιογραφία

  1. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
  2. Schreibman, L., & Ingersoll, B. (2005). Teaching children with autism: Strategies to enhance communication and socialization. New York: Guilford Press.
  3. Lord, C., & McGee, J. P. (2001). Educating children with autism. Washington, D.C.: National Academy Press.
  4. National Autistic Society (2020). What is autism? Retrieved from https://www.autism.org.uk
  5. Wing, L. (1996). The Autistic Spectrum: A Guide for Parents and Professionals. London: Jessica Kingsley Publishers.

 

Μάρκου Απόστολος

Ψυχολόγος

Κέντρο Ημέρας Παιδιών, Εφήβων και Νέων Ενηλίκων με Αυτιστικές Διαταραχές ΙΚΕΛΟΣ.

 

Σχετικές Αναρτήσεις